ЕС дава сигнали, че ще отхлаби примката СО2 емисии около врата на индустрията

Вчера Урсула фон дер Лайен се срещна с част от шефовете на автомобилната индустрия, вторите излязоха доволни

Пламен Георгиев,
Европейски съюз СО2 емисии

iStock

П редседателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен се срещна с изпълнителни директори на индустрията и други заинтересовани страни в Брюксел на 12 септември в третата фаза на „стратегически диалог“. Следващата среща се очаква преди декември, пише Automotive News.

Европейският съюз се съгласи да ускори мерките за стимулиране на европейската автомобилна индустрия, тъй като тя е изправена пред заплахи от китайската конкуренция, американските мита и забавящия се преход към електрификация.

Тук веднага ще кажем, че на срещата реално не бяха постигнати никакви конкретни договорки, но сигналите са, че ЕС дава леко назад.

Първо, регулаторите не казаха, че отстъпват от решението си да забранят продажбата на коли с ДВГ след 2035 г., който индустрията искаше. Топ шефовете в бранша изказаха открито своите становища, че подобна забрана е неосъществима при настоящите условия.

Едно от решенията е, че Европейската комисия изтегля за тази година преразглеждането и оценката на своето решение за постигане на нулеви емисии CO2 до 2035 г. Преди тази оценка трябваше да се направи през 2026 г.

Представителите на АСЕА обявиха, че приветстват „ясния фокус“ ​​на разговорите. „Съгласни сме с председателя на комисията, че са необходими смели и бързи действия“, заяви в изявление Ола Калениус, президент на ACEA и главен изпълнителен директор на Mercedes-Benz.

Групата заяви, че спешно са необходими „конкретни стъпки“, за да се гарантира, че разпоредбите за CO2 емисиите за автомобили и микробуси „съответстват на реалността“.

Оптимистично виждаме, че пространството за решения се разширява и сме уверени, че работата през следващите месеци ще даде резултати“, каза Калениус.

Всички тези коментари са чисто и просто политическо говорене, но зад него струи увереността на индустрията, че ще постигнат нещо в своя полза. Най-вероятно отлагане на срока 2035 г., но не и отмяна на решението за постигане на нулеви вредни емисии.

CLEPA, организацията на доставчиците на авточасти, призова за „съществено и навременно преразглеждане на регулацията за CO2“ и „истинска отвореност към всички климатично неутрални технологии“, включително облекчаване на правилата за плъг-ин хибриди и ролите на хибридите, електрическите автомобили с удължен пробег (range extender), водорода и възобновяемите горива.

„Няма много време и трябва да постигнем ефективни решения през следващите месеци“, заяви в изявление президентът на CLEPA Матиас Цинк, изпълнителен директор на Schaeffler.

Участниците се споразумяха да ускорят прилагането на автомобилния „План за действие“, публикуван през март.

Планът даде на автомобилните производители тригодишен период за постигане на целите за CO2 за 2025 г., определи мерки за осигуряване на „равностойни условия“ спрямо новите конкуренти от Китай, цели да стимулира търсенето на електрически превозни средства и да изгради европейска верига за доставки на батерии, наред с други неща.

Микробусите може да бъдат фокус за преразглеждане на целите за нулеви емисии

Прегледът на целта за нулеви емисии до 2035 г. ще обърне специално внимание на микробусите, заяви пред „Ройтерс“ член на екипа на изпълнителния заместник-председател на Комисията Стефан Сежурн. Електрическите микробуси имат пазарен дял от само 8,5% от всички нови ванове, продадени в ЕС, около половината от дела на електрическите автомобили.

Подробностите за новото предложение относно целта до 2035 г. все още не са ясни, но то може да включва CO2-неутрални горива, като биогорива, които биха могли да продължат да захранват двигатели с вътрешно горене, plug-in хибриди или удължаващи пробега.

Предложението на Renault и Stellantis за категория малки „Е-cars” набира скорост

Друга област, която регулаторите заявиха, че ще разгледат, е нова категория за малки, достъпни електрически автомобили, които биха могли да се възползват от по-ниско данъчно третиране и да получат допълнителни кредити за постигане на целите за намаляване на емисиите на CO2.

Renault и Stellantis настояват за отделни правила за малки автомобили, а фон дер Лайен изрази подкрепа за предложението тази седмица.

Бившият изпълнителен директор на Renault Group Лука де Мео и председателят на Stellantis Джон Елкан заявиха в съвместно интервю през май, публикувано във френския вестник Le Figaro, че продажбите на автомобили в ЕС са на катастрофални нива и че наличието на специфични разпоредби за по-малките автомобили е „стратегически“ въпрос.

На 10 септември фон дер Лайен призова за „електрически автомобил“ за Европа, който ще бъде „чист, ефективен и лек“; достъпен; и произведен в Европа с европейски вериги за доставки.

Източник на статията: autonews.com

Европейски съюз Урсула фон дер Лайен АСЕА вредни емисии